De verzamelaar van houtsnijwerken, maar ook van tinnen, koperen, bronzen en andere vooral antieke en of oude artikelen zal zo nu en dan tegen de term Patina zijn aan gelopen. De termen die je vindt zijn: “Mooi donker patina” of “Mooi oud patina”, “aantrekkelijk patina” of dergelijke. Aangezien ik momenteel sinds enige jaren houtsnijwerken verzamel ben ik die termen regelmatig tegen gekomen en ik heb lang gedacht dat patina een natuurlijke kleur is die in de loop der jaren ontstaat. Tot ik een keer bij mijn goede vriend Aad in Schiedam was, die mij vertelde dat hij hout soms bewerkte met patina, dat hij vroeger in zijn Doe-het-zelf-winkel, in verschillende kleuren verkocht. Ik was verbaasd en deze kennis prikkelde mij om de term Patina eens te Googelen.
Dat leverde opmerkelijke resultaten op: Patina is een vorm van vernis vaak op basis van alcohol, dat meestal met een doekje over een al dan niet beschilderd werkstuk kan worden gewreven met de bedoeling het werkstuk een oud of antiek, zelfs verweerd uiterlijk te geven. Een andere betekenis luidt: Patina is een in de loop der tijd ontstaan oppervlak van het betreffende object, meestal op een metaal. Het bewerken met patina wordt patineren genoemd. Een ander woord voor patina = patine. Beide woorden worden zowel voor kunstmatig als natuurlijk patina gebruikt. Natuurlijk patina vormt zich meestal op metalen als gevolg van oxidatie. Heel oud koper wordt zoals algemeen bekend groen. Het verschil tussen het vormen van een patinalaag en roesten is dat roesten het basismateriaal aantast en verzwakt, terwijl de patinalaag in de loop der tijd juist een beschermende huid vormt. Ook steen (beton) kan in de loop der tijd een patinalaag vormen.
Wanneer het om houtsnijwerken gaat, wordt er tegenwoordig wel het een en ander geprutst om werken oud en zelfs antiek te laten lijken. Het natuurlijke oude patina is vaak niet of nauwelijks van het juist uit een flesje gekomen spul te onderscheiden. Daarnaast wordt er gepoetst met schoensmeer en met oliën om kale plekken op te knappen en glans op het werkstuk terug te brengen. De leeftijd van een houtsnijwerk zal eerder moeten worden vastgesteld op grond van stijl en toegepaste techniek dan op basis van kleur. Het toegepaste hout kan uiteraard ook een indicatie vormen als bekend zou zijn dat in een bepaalde periode een bepaalde houtsoort gebruikt zou zijn. Sommige houtsoorten, zoals ebbenhout, coromandel en mahonie, zijn van zichzelf zodanig fraai van structuur en kleur dat het niet voor de hand ligt om ze nog extra te patineren. Met donker patina wordt tegenwoordig veelvuldig getracht om ebbenhout te imiteren. Echter, geen weldenkend mens zal het zeldzame en van zichzelf al prachtige ebbenhout nog van extra kleur willen voorzien.
Tip van Aad (ervaringsdeskundige): “Voordat je aan het patineren gaat, moet je wel even een proefje maken op een soortgelijke houtsoort, ik heb de ervaring dat als het hout een dichte en harde structuur heeft, zoals bijvoorbeeld teakhout, het effect wat tegen kan vallen. Je hebt verschillende merken patina, sommige zijn zo donker dat je net zo goed een beits kan gebruiken.”
Omdat ik mijn wijsheid weer hoofdzakelijk van het internet vandaan haal, kan ik daar dan ook beter maar naar verwijzen.